Door Frans-Vlaanderen tussen Bailleul en de Mont des Cats (17 mei 2022)

 Wandeling door Frans-Vlaanderen via het grensoverschrijdende wandelnetwerk Heuvelland/Monts de Flandre.

Ik vertrok vanuit het stadje Bailleul en wandelde door het licht golvende landschap tot aan de voet van de Mont des Cats.

Bailleul, in het Vlaams Belle genoemd, is gelegen net over de grens, de “schreve” en ten zuiden van de heuvelrug die zich uitstrekt van de Mont Watten tot aan de Kemmelberg. Het stadje maakte tot in de 17de eeuw deel uit van het graafschap Vlaanderen en had in de middeleeuwen zoals vele andere Vlaamse steden een bloeiende lakennijverheid. Later werd het stadje een gerenommeerd centrum van la dentellerie: het “kantklossen”. Op het einde van de Groote oorlog werd Bailleul volledig vernield. Om het Vlaamse karakter van de stad te benadrukken werd het stadje bewust wederopgebouwd in de neo-Vlaamse stijl.

Daarna wandelde ik vanaf de Mont des Cats via de flanken van de Mont Noir naar het dorpje Sint-Jans-Cappel. Van hieruit stapte ik terug naar Bailleul.

Het dorpje Sint-Jans-Cappel ligt ten zuiden van de Mont Noir. Het vroegere gemeentehuis is nu een museum over Marguerite Yourcenar. Deze schrijfster werd in 1980 als eerste vrouw toegelaten tot de Académie Française. Als kind bracht zij haar zomervakanties door in het landgoed van haar familie op de Mont Noir. Alhoewel zij later emigreerde naar Maine in de Verenigde Staten, waar zij het belangrijkste deel van haar oeuvre schreef, bleef ze voor altijd verbonden met deze plek in Frans-Vlaanderen: “de streek waar ik voor het eerst in mijn bestaan werd geconfronteerd met de zuiverheid en de kracht van de grote dingen: het water, de lucht en de aarde”

Mijn fotoreeks van de wandeling: Bailleul 17 mei 2022











Reacties

Populaire posts van deze blog

Wandelnetwerk Pays de Cassel

over het strand en door de duinen naar Bray-Dunes en Zuydcoote