Over de kasseien van Paris-Roubaix in de Pévèle

Aan de vooravond van de helle- en kasseiklassieker Paris-Roubaix ging ik ter plaatse de sfeer opsnuiven en maakte een wandeling over het parkoers en over enkele kasseistroken uit de finale van deze wielerwedstrijd. De koers slingert in de finale over de kasseiwegen van de Pévèle, de landelijke regio ten zuidoosten van de metropool Lille.

Ik begon mijn helletocht vanuit Cysoing en volgde het parkoers een 15-tal kilometer via de dorpjes BourghellesWannehain en Camphin-en-Pévèle tot in Gruson. Ik stapte daarbij over vijf kasseistroken waaronder de bekende vijfsterrenstrook “Carrefour de l’Arbre” in Camphin-en-Pévèle.

Vanuit Gruson wandelde ik via Bouvines terug naar Cysoing.

Onderweg werd ik regelmatig voorbij gereden door kleine groepjes profrenners die aan hun verkenning bezig waren van de Hel van het Noorden. Ook heel wat onbekende wielergoden van diverse nationaliteiten voelden zich geroepen om hun benen te testen en dokkerden over de kasseien.

Ook de wielersupporters waren reeds op de afspraak langs het parkoers en in Camphin-en-Pévèle stond er reeds een indrukwekkende, lange rij van campers.

De kasseien lagen er vandaag alleszins heel droog en zanderig bij. Ook zondag wordt er geen regen voorspeld. Het wordt dus ongetwijfeld een stoffige editie van de helleklassieker.

Mijn fotoreportage: Cysoing 15 april 2022


















Reacties

Populaire posts van deze blog

Wandelnetwerk Pays de Cassel

over het strand en door de duinen naar Bray-Dunes en Zuydcoote