GR800: wandelen in Picardië langs de Somme van bron tot monding

Het noordfranse departement Somme heeft de wandelaar heel wat te bieden. Zowel op het gebied van natuurschoon als op het vlak van cultureel erfgoed kan men heel wat ontdekken.
De gelijknamige rivier stroomt door het departement van Oost naar West: van de bron in Fonsomme naar de monding in het Kanaal nabij Saint-Valéry-sur-Somme. Enkele historische steden liggen langs de Somme: Saint-Quentin, Péronne, Amiens en Abbeville. Tijdens de eerste Wereldoorlog werd nabij het stadje Péronne aan de Somme hevig gevochten en er sneuvelden meer dan een miljoen soldaten. Ook aan de Somme is de klaproos het symbool van deze strijd. De streek tussen Albert en Péronne wordt dan ook “Le Pays du Coquelicot” of “Poppy Country” genoemd. De rivier vormde ooit de grens tussen Vlaanderen en Frankrijk. Nabij Valéry-sur-Somme mondt de rivier uit in het Kanaal in de baai van de Somme.

Tijdens enkele tochten heb ik de streek aan de Somme reeds kunnen verkennen.
Onlangs werd er door de Franse wandelfederatie een nieuw GR-pad geopend dat de Somme volgt van zijn bron tot monding: de GR800. Deze noordfranse regio ligt op een boogscheut van de Belgische grens. Een uitstekende kans om de Somme wandelend te verkennen.
De GR800 heb ik alvast op mijn to-dolijstje geplaatst. De topogids kan men aankopen via de webshop van Grote Routepaden. Ik heb mijn exemplaar ondertussen besteld.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wandelnetwerk Pays de Cassel

over het strand en door de duinen naar Bray-Dunes en Zuydcoote