Wandeling chez les Ch’tis in Bergues via de GR120 (GR du Littoral)

Tocht uit de Grote Routepaden “Dagstappergids Frans-Vlaanderen”.
Het kleine stadje Bergues ligt in het uiterste Noorden van Frankrijk een tiental kilometer ten zuiden van de Franse havenstad Duinkerke. Sint-Winoksbergen is de Vlaamse naam van het stadje, genoemd naar de vroegere abdij van Sint-Winoksbergen op de Groenenberg-heuvel. Ik bezocht het stadje voor het eerst in 2007 toen we vanuit Beauvoorde doorheen de Moeren naar Bergues wandelden (Beauvoorde-Bergues-Beauvoorde)
Ik parkeerde mijn wagen zoals aangegeven in de topogids op de parking bij het Fort Vallieres. De tocht begon met een passage door het Bois des Forts, een bos tussen Duinkerke en Bergues. Na een poosje zag ik de eerste rood-witte GR-markeringen van de GR120 of de GR-Littoral.
Toen ik het bos verliet, zag ik de eerste huizen van het Noord-Franse vestingstadje Bergues. Ik wandelde eerst op een smal langs de vesten tot bij de Porte au Boule en wat later kwam ik bij de Groenberg en de resten van de abdij van Sint-Winok: een robuuste platte toren en een slanke toren met spits: de Tour Pointue.
Ik wandelde niet door het centrum van Bergues maar volgde de versterkte omwallingen en passeerde enkele torens en toegangspoorten zoals de Kasselpoort. Bij het station liet ik de stad achter mij. De GR loopt nu verder richting Bierne en via een weg parallel aan de drukke A25-autoweg bereikte ik het gehucht Petit-Millebrugghe langs de Haute Colme.
Bij de brug verliet ik de GR en langs het jaagpad stapte ik terug naar Bergues. Nu wandelde ik wel door het stadscentrum van Bergues met zijn mooie Belfort en pauzeerde eventjes in een café.
Een lange kaarsrechte weg langs het Canal de Bergues leidde mij terug tot bij de parking. Langs het kanaal ligt het golfterrein van Duinkerke en het Fort Vallieres.
Mijn foto’s: Bergues 31 maart 2018










Reacties

Populaire posts van deze blog

Wandelnetwerk Pays de Cassel

over het strand en door de duinen naar Bray-Dunes en Zuydcoote